Brändi sitä ja brändi tätä

Ajatus 1: Jos voisin nyt aloittaa yritykseni alusta tekisin monta asiaa varmasti eri tavalla ja löisin päätäni vähemmän seinään. Ajatus 2: Paitsi, että tieto lisää tunnetusti tuskaa ja todennäköisesti pohtisin pääni puhki ja käyttäisin aikaa valtavasti sellaisten asioiden kanssa, joihin en juuri nyt aikaa yrittämiseni alussa käyttänyt. Tietämätön pääsi siis joissain kohdin varsin helpolla! Sallan Paja-nimi valikoitui muutaman nimivaihtoehdon joukosta varsin pienessä ajatushetkessä ystävän kanssa. Tuo ystäväni "Sallan Pajan" heitti ilmoille. Tajutessani isoisoisäni olleen aikoinaan seppä ja mammalani pihalla olleen tuon pajan perustukset, sopi paja minulle täydellisesti. Tällä pajalla ei tarvita ahjoa tai alasinta, mutta uniikkeja tuotteita syntyy kuitenkin. Sallan Pajan alkumetreillä ei mietitty brändiä saati sen rakentamista ja lähtökohtainen periaate kaikessa tekemisessä oli "mää itte". Hyväähän siitä sitten väkisin tuli, ainakin omaan silloiseen silmään ;) Brändikin oli tavallaan syntynyt, ihan vahingossa. Sillälailla armollinen silmäni on kyllä aina ollut, että jotain saadessani valmiiksi, olen sitä voinut ihastella ja todeta: kylläpä on suorastaan komeaa! Tämä tunne oli todella huimaa Postin tuodessa ensimmäiset kangasmerkit. Olin päättänyt oikein teettää sellaiset! Mahtaakohan se Tuotenauhan asiakaspalvelija muistaa tämän yrittäjän puhelun vielä noin kymmenen vuotta myöhemminkin, kun tilasin merkkejä: Minä: "Haluaisin tilata tekstiilituotteisiin ommeltavia kangasmerkkejä." Minulle kerrottiin ystävällisesti vaihtoehdoista ja materiaali- ja kokotoiveeni hahmottui. Myyjä: "Niin, tulisiko merkkiin yrityksen logo?" Minä: "Ei minulla ole logoa. Siihen voisi ihan vain kirjoittaa Sallan Paja." Myyjä: "Millaisella fontilla ja värillä?" Minä: "Vaikka mustalla. Eikä sillä fontilla niin ole väliä, laittakaa joku nätti." Merkissä luki Script Boldilla "Sallan Paja" Ja näin oli juuri tilattu yritykseni ensimmäiset kangasmerkit ja suunniteltu logo ;) Logo oli oikein mainio. Sen pystyi vääntämään vaikka risuista markkinakyltiksi!

Tee se itse- tyyppi asuu minussa edelleen, vaikka se nöyrtyykin nykyisin paljon entistä helpommin. Vuosia mm. tulostelin (ja taistelin tulostimen kanssa), leikkelin ja rei'itin kartonkisia tuotelappuja. Logokin vaihtui yhden graafikon sanoessa minulle suoraan: "Voisi olla aika suunnitella sellainen ihan oikeasti". Tapa askarrella pahvilappuja säilyi kuitenkin pitkään. Vieläkään en logonmerkitystä tainnut oikein ymmärtää, saati kuvitella, että joku joskus sen tuntisi jossain.

Matkaa maailman tai edes valtakunnan maineeseen on vielä paljon. Saan kuitenkin tuon tuosta jo yllättyä (Ja todella joka kerta yllätyn!), kun mitä kummallisimmissa tilanteissa Sallan Paja, Tulilehti ja Kuramuija jo tiedetään. Joku on nähnyt lehdessä, joku netissä, Tulilehtiin on törmätty juhlissa ja Kattilakätköön vierasvenesatamassa... ihmiset ovat puhuneet Sallan Pajasta ja siitä on jäänyt heihin muistijälki! Ne hetket ovat suorastaan kummallisia, kun vieraalle ihmiselle alan kertomaan, mitä teen ja tämä hihkaisee: "Siis sä oot se Kuramuija!" Onkohan tuotteitteni seuraava askel suunnassa, jota Tulilehti jo kulkee? Mahtaako tulla aika, jolloin useammallakin Sallan Pajan tuotteella on oma pakkauksensa, jossa on painettuna tuotteen tiedot roikkuvien lippulappujen sijaan? Oikein sellaiset viimeisen päälle brändätyt tuotepakkaukset :) Tulilehden vaiheita alla olevista kuvista ihmetellessä, voin itsekseni todeta vuosien varrella kehittyneen aika monen asian! Taitaa tämä Kuramuija olla matkallaan oppinut jotain tuotteensa valmistuksesta, myynnistä ja siitä brändäämisestäkin ;)

Tämä oman pikkuisen yritykseni pienen historian penkominen on itselleni melkoisen terapeuttista. Hetkinä, jolloin tuntuu, ettei saa mitään aikaan... tyyliin koskaan eikä ikinä, saa omille silmilleen tunnetta ja todistusaineistoa aikaansaannoksistaan. Siitä muodostuu uskoa, että jatkossakin kenties jotain tulee tehdyksi :) Suosittelen vanhojen penkomista aikaajoin hyvällä fiiliksellä sinullekin! Ja sitä miettimistähän riittää varsinkin noiden brändiasioiden ympärillä! Samalla toivon voivani jo nyt oppimallani olla avuksi mahdollisimman monelle kanssayrittäjälle. Yhtälailla, kun itse saan apua itseäni viisaammilta :) Brändikästä keväänodotusta sinulle toivotellen Kuramuija-Salla


119 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki