Tässä ilmeeni, kun luulen päivittäneeni uuden alv-lukeman joka tuuttiin ja tötteröön!
Siis luulen.
Tämä en kenties hiukan kuin luulisi siivonneensa kuusenneulaset joulun jälkeen huushollista... aina tupsahtaa vielä joku kohta esiin, missä olisi tehtävää.
Tiedän päässeeni itse vähällä tässä rumbassa. Tämä on ollut taatusti harmaita hiuksia aiheuttava setti monille yrittäjille ja yrityksille. Minä myyn kuluttajille edullisia, alle sadan euron tuotteita. Näissä muutaman kympin tuotteissa hinnannousua tulee noin 0,50 €, jolla tuskin on tuotteen hankintaan vaikutusta. Itsekään en meinaa muistaa edes itse, olenko hinnoitellut jonkun tuotteen lopulla 50-, 70- vai 90-senttiä 😅
ALV-korotuksella on isompi merkitys yrittäjille, jotka myyvät kuluttajille kalliita tuotteita, jolloin hinta nousee merkittävästi. Tällaisia ovat vaikkapa korut, autot, isommat kodinkoneet, talot jne.
Esimerkiksi noin 500 euron hintaisissa tuotteissa hinnannousua tulee jo noin 6 €, joka tuskin myöskään vaikuttaa ostopäätökseen, jos tarpeeseen on kyseistä asiaa hankkimassa.
Mutta työtä ja vaivaa on tästä showsta kaikilla yrittäjillä!
Niille yrityksille, joilla on isot myymälät täynnä päällehinnoiteltuja tuotteita tai valtavat määrät hintalappuja, työmäärä on tietysti iso. Helppohan nyt vain nettiin ja erilaisille hinnastoille on naputella uusia hintoja siihen verrattuna.
Ja jos pieniäkään hinnanmuutoksia ei tee, kostautuu se pitkässä juoksussa tietysti yrittäjän kassassa!
Minä aloitin hintojen pähkäilyn avaamalla itse luomani hinnoittelukaavataulukon. Siinä on selkeä systeemi, jolla hinnat määräytyvät. Kaikkien tuotteiden (siis kaikissa yrityksissä) hinnat muodostuvat aina ensin ilman arvonlisäveroa. Lopuksi voimassa oleva alv-prosentti lisätään hintaan. Tuloksena on tietysti prosentista huolimatta jokin epämääräinen summa. Vihoviimeisenä kohtana taulukossani onkin mutu, eli miltä musta tuntuu-pykälä. Ja sillä tehdään niitä ihmeitä, joilla hinnat saadaan "kivannäköisiksi". Ihmettelen, jos ei suurimmalla osalla ole tällaista 😉 Tuo siis tarkoittaa, että jos kaavani antaa tuotteen hinnaksi esim. 19,72€ tai 20,13€, niin todennäköisesti tällään sille hinnaksi 19,90€. Tämä taulukkoni paljastikin monen tuotteen kohdalta, että hinnannostoa ei tarvitse nyt tehdä ns. tavoitekatteeseeni päästäkseni, koska mutu-tuntumani oli sen jo tehnyt . Joidenkin tuotteiden hintoja nostin. Jos olin alkujaan tinkinyt katteesta, niin nyt tein hinnan siirron seuraavaan sopivaan esim. 42,50 eurosta tuli nyt 43 euroa.
Olen luottavaisin mielin. Uskon, että asiakkaat, jotka ovat päättäneet tehdä minulta hankinnan, eivät jätä sitä tekemättä näiden hinnanmuutosten vuoksi.
Kurjaa tietysti on, että samaan aikaan nousee monien tuotteiden hinnat nyt taas, kun juuri inflaatio on meitä kurittanut. Tässä samassa rytäkässä tiedän monien yrittäjien myös nostavan hintoja muutenkin kuin alv-muutoksen verran. Toiset eivät ole vuosiin tehneet hintojen tarkistusta ja jotkut ovat päättäneet tehdä nyt jo etukenossa ns. vuodenvaihteen tarkistukset.
Monet ovat varmasti myös laskeneet, että hinnat saavat nyt olla ja muutos kenties uppoaa juurikin tuohon mutu-kategoriaan.
Ajoitus tälle hässäkälle oli sangen huono!
Aikaa valmistautumiseen oli kovin vähän. Muutos ajoittui keskelle neljännesvuotta, mikä häiritsee erityisesti neljännes vuosittain alvia maksavia. Surkeaa kalenteriin katsomista oli myös valita kuukausi, joka alkoi sunnuntailla ilman tukipalveluita kassakoneiden kanssa tuskastuneille yrittäjille.
Varsin ajattelematonta oli valita ALV:n nostoksi 1,5-prosenttiyksikköä. Turhaan tuota puolikasta perässä ei ole parjattu. Vaikeimmassa tilanteessa ovat olleet yrittäjät, joiden kassalaitteet ja järjestelmät eivät ole taipuneet tuohon desimaaliin, vaan ovat joutuneet tämän vuoksi investoimaan uusiin laitteisiin ja ohjelmiin 😥 Toki tästäkin selvitään ja on eri keskustelu, mutta ongelma ei todellakaan ole tuo lukema 1,5, vaan todella vahvasti se, mitä on sen alla. Suomen yleinen arvonlisävero on sietämättömän korkea. Hurjimmassa asemassa sen kanssa ovat yrittäjät, jotka eivät luo "arvonlisää" juuri millekään ensin ostamalleen materialle (alv-vähennyksille), vaan tuottavat myytävää ikäänkuin tyhjästä. Näin esim. parturi tilittää tuon veron koko summasta ilman hiusten leikkuuseen välittömästi kohdistuvia vähennyksiä.
Paljon tsemppiä kaikille yrittäjille ja onnistumisen hetkiä tälle yrittäjän viikolle meille kaikille toivotellen Salla
Commentaires